«Кінетичний малюнок сім'ї»(Р.Бернс, С.Кауфман (ВРХ) )

Тест "Кінетичний малюнок сім'ї" (ВРХ) Р.Бернса і С.Кауфмана дає інформацію про суб'єктивної сімейної ситуації дитини. Він допомагає виявити взаємини в сім'ї, викликають тривогу у дитини, показує, як він сприймає інших членів сім'ї та своє місце серед них. Використовуючи тест ВРХ, слід мати на увазі, що кожен малюнок є творчою діяльністю, не тільки відбиває сприйняття своєї сім'ї, але і дозволяє дитині аналізувати, переосмислювати сімейні відносини. Тому малюнок сім'ї не тільки відображає сьогодення і минуле, але також спрямований на майбутнє: при малюванні дитина інтерпретує ситуацію, по-своєму вирішує проблему актуальних сімейних відносин. Тест ВРХ складається з 2 частин: малювання своєї сім'ї та бесіди після малювання. Для виконання тесту дитині дається стандартний аркуш паперу для малювання, олівець (твердість 2М) і гумку.

Інструкція:

"Будь ласка, намалюй свою сім'ю так, щоб кожен займався якоюсь справою". На всі уточнюючі питання слід відповідати без якихось указівок, наприклад: "Можеш малювати, як хочеш". Під час малювання слід записувати всі спонтанні висловлювання дитини, відзначати його міміку, жести, а також фіксувати послідовність малювання. Після того, як малюнок закінчено, з дитиною проводиться бесіда за наступною схемою:

1) хто намальований на малюнку, що робить кожен член сім'ї;

2) де працюють або навчаються члени сім'ї;

3) як у сім'ї розподіляються домашні обов'язки;

4) які взаємини дитини з іншими членами родини.

В системі кількісної оцінки ВРХ враховуються формальні і змістовні аспекти малюнка. Формальними особливостями малюнка вважається якість лінії малює, положення об'єктів малюнка на папері, стирання малюнка або його окремих частин, затушовування окремих частин малюнка. Змістовними характеристиками малюнка є зображувана діяльність членів сім'ї, представлених на малюнку, їх взаємодія та розташування, а також відношення речей і людей на малюнку.

При інтерпретації ВРХ основну увагу звертається на наступні аспекти:

1) аналіз структури малюнка сім'ї (порівняння складу реальної і намальованої сім'ї, розташування і взаємодія членів сім'ї на малюнку);

2) аналіз особливостей малюнка окремих членів сім'ї (розбіжності у стилі малювання, кількість деталей, схема тіл окремих членів сім'ї); аналіз процесу малювання (послідовність малюнка, коментар, паузи, емоційні реакції під час малювання).

Розглянемо на прикладах кожен аспект схеми інтерпретації.

Дитина не завжди малює всіх членів сім'ї. Зазвичай він не малює тих, з якими перебуває в конфліктних відносинах. Розташування членів сім'ї на малюнку часто показує їх взаємини. Так, наприклад, важливим показником психологічної близькості є відстань між окремими членами сім'ї. Іноді між окремими членами сім'ї малюються різні об'єкти, які служать як би перегородкою між ними. Так, досить часто можна побачити малюнок, в якому батько сидить, сховавшись за газетою, або біля телевізора, що відокремлює його від решти родини. Мати частіше малюється коло плити, як би поглинає всі її увагу. Загальна діяльність членів сім'ї зазвичай свідчить про хороших, благополучних сімейних відносинах. Часто загальна діяльність з'єднує кілька членів сім'ї. Це може свідчити про наявність внутрішніх угрупувань в сім'ї. Малюючи свою сім'ю, деякі діти зображають всі фігури дуже маленькими і розташовують їх на нижній частині листа. Це вже може свідчити про депресивності дитини, про його почутті неповноцінності в сімейній ситуації. На деяких малюнках переважають не люди, а речі, найчастіше меблі. Це також відображає емоційну заклопотаність дитини з приводу своєї сімейної ситуації, що вона турбує його, і він як би відкладає малювання членів сім'ї, а малює речі, які не мають настільки сильною емоційною значущістю.

Вважається, що дитина найбільш деталізує, найдовше малює і прикрашає фігуру його самого улюбленого члена сім'ї. І навпаки, якщо він негативно ставиться до будь-кого, то малює цієї людини неповно, без деталей, іноді навіть без основних частин тіла. Коли стосунки дитини конфліктні і тривожні, емоційно неоднозначно пофарбовані, він часто використовує штрихування в зображенні того члена родини, з яким у нього не склалися ефективні зв'язку. В аналогічних випадках можна спостерігати і перемальовування. У малюнках можна спостерігати кілька стилів малювання.

Аналіз процесу малювання дає багату інформацію не тільки про сімейні стосунки дитини, але і взагалі про стилі його роботи. Коли діти, особливо середнього шкільного віку і старше, відмовляє тим, що вони не вміють малювати, це цілком нормально і зрозуміло. Заспокойте їх, скажіть, що тут не стільки важливо красиво намалювати, скільки придумати діяльність для членів сім'ї. Але буває так, що численні відмовки, а також манера прикривати рукою намальоване можуть свідчити про невіру дитини в свої сили, про його потреби в підтримці з боку дорослого.

Найчастіше свій малюнок діти починають із зображення того члена родини, до якого вони дійсно добре ставляться. Іноді спостерігаються паузи перед тим, як дитина починає малювати одну з фігур. Це в деяких випадках може свідчити про емоційно неоднозначному або навіть негативне ставлення дитини. У коментарях також може протягати її ставлення до членів сім'ї, але під час виконання тесту психологу не слід вступати в розмову з дитиною.

Для тесту ВРХ розроблена система кількісної оцінки. Було виділено п'ять сімтомокомплекс:

1) сприятлива сімейна ситуація;

2) тривожність;

3) конфліктність в сім'ї;

4) почуття неповноцінності;

5) ворожість в сімейній ситуації.

Таблиця симтомокомплексів кінетичного малюнка сім'ї

Симптомокомплекс Симптом Бал
1. Сприятлива сімейна ситуація Загальна діяльність всіх членів сім'ї 0,2
Переважання людей на малюнку 0,1
Зображення всіх членів сім'ї 0,2
Відсутність ізольованих членів сім'ї 0,2
Відсутність штрихування 0,1
Хороша якість лінії 0,1
Відсутність показників ворожості 0,2
Адекватний розподіл людей на аркуші 0,1
Підкреслення окремих деталей 0,1
2. Тривожність Штрихування 0, 1; 2; 3
Лінія підстави - підлогу 0,1
Лінія над малюнком 0,1
Лінія з сильним натиском 0,1
Стирання 0,1; 2
Перебільшена увага до деталей 0,1
Переважання речей 0,1
Подвійні або переривчасті лінії 0,1
Підкреслення окремих деталей 0,1
Інші можливі ознаки
3. Конфліктність в сім'ї Бар'єри між фігурами 0,2
Стирання окремих фігур 0,1; 2
Відсутність основних частин тіла у деяких фігур 0,2
Виділення окремих фігур 0,2
Ізоляція окремих фігур 0,2
Неадекватна величина окремих фігур 0,2
Невідповідність вербального опису та малюнка 0,1
Переважання речей 0,1
Відсутність на малюнку деяких членів сім'ї 0,2
Член сім'ї, що стоїть за спиною 0,1
Інші можливі ознаки
4. Почуття неповноцінності в сімейній ситуації Автор малюнка непропорційно маленький 0,2
Розташування фігур на нижній частині листа 0,2
Лінія слабка, переривчаста 0,1
Ізоляція автора від інших 0,2
Маленькі фігури 0,1
Нерухома в порівнянні з іншими постать автора 0,1
Відсутність автора 0,2
Автор стоїть спиною 0,1
Інші можливі ознаки
5. Ворожість в сімейній ситуації Одна фігура на іншому аркуші або на іншій стороні аркуша 0,2
Агресивна позиція фігури 0,1
Закреслена фігура 0,2
Деформована фігура 0,2
Зворотний профіль 0,1
Руки розкинуті в сторони 0,1
Пальці довгі, підкреслені 0,1
Інші можливі ознаки

Бланк реєстрації результатів оцінки ВРХ

Прізвище, ім'я дитини _________________________________________

Дата народження ________________

Дата експерименту _______________

Сума балів за симптомокомплекс

Сприятлива сімейна ситуація Тривожність Конфліктність в сім'ї Почуття неповноцінності в сімейній ситуації Ворожість в сімейній ситуації

Аналіз результатів:

__________________________________________________________________

__________________________________________________________________

Кiлькiсть переглядiв: 58

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.